Skip to main content

OPKIM III

habis pasal Haikal.
bercakap mengenai pentadbiran asrama anak yatim.
dipimpin oleh beberapa orang ustaz yang dipanggil abah oleh mereka.
pengetuanya seorang yang kurang upaya.
bergantung kepada sebuah kenderaan ibarat motor yang telah diubah suai untuk memudahkan beliau bergerak.
walau apa pun satu penghargaan patut diberi kepada ustaz tersebut atas kejayaan beliau memimpin asrama tersebut.
menurut sejarah asrama tersebut dibina pada tahun 1985 sehingga sekarang.

ada mulut menyampaikan berlakunya k***p*i dalam pentadbiran sehingga menyebabkan nasib anak-anak itu kurang terbela.
sejauh mana kebenarannya tak lah diketahui.
hanya mereka dan keluarga mereka sahaja yg tahu.

buka puasa yang istimewa bagi mereka mungkin.
berlaukkan kari ikan,ayam goreng,udang goreng,sayur pecal.
tapi entah kenapa majoriti mereka tak makan ikan.
tak tahulah memilih ikan atau tak biasa.
hai,adik-adik ini banyak juga kerenahnya.
para fasi yang seronok menjamu selera nampaknya.
laparlah katakan!

azan dialun sekali lagi menandakan harus ke surau bersolat.
arghh,ambil wudhu' kat tempat gelap lagi.
tadi siang boleh la tahan.
sekarang malam.gelap.
ada katak.

tiba-tiba terlintas dikepala.
kalau keadaan sunyi sepi macam ini bagaimana anak-anak dara dikampung yang berpelesaran di malam hari terdedah kepada ancaman untuk diganggu.
gangguan makhlus halus & kasar.
terlalu sunyi.sepi.

walaupun diri sendiri dibesarkan di kampung.
tak pernah merasa hidup dibandar sehingga tamat sekolah.
tetapi rasanya berbeza sungguh dengan mereka.
tak pula dulu merasa memegang telefon bimbit.
ya,mereka ada handphone.
kalau tak salah v3i.

agak menyedihkan anak-anak itu masih tak berdisiplin untuk bersolat.
tak ada yang menyuruh mereka bersolat.
jadinya,mereka main-main.
kejar-kejaran di dalam surau.
nasib baik tak lama mungkin ada yang telah menegur.


masa dah time.tidur harus diutamakan.
later~~

m310254
0051

Comments

berus jamban said…
"masa dah time"

hahahaha
lama giler tak dengar ayat tu weyh......

since 2003....giler r hahahaha

kelakar2....
izzati said…
mak aih..

xkn dh 5 thn ko x dgr kot..

hahaha..

Popular posts from this blog

Winter in Tokyo

Assalamualaikum. Hai there, it has been so long I did not write here. Probably will try to write more frequent this year. (konon azam tahun baru)
We just came back from Tokyo. Not really that baru. 10 days ago and we think that I should write about this trip. In case anyone out there need references on how we survived our trip for nine days.
But, let me tell you something. 1. I am going to write in bahasa rojak (if you feel annoyed reading it please do not read from the start). Well, I saw some netizens commented on FB post bout how someone tulis post pasal "OPAH" using bahasa rojak which I think it is just another desperate attention seekers tactic.
2. This is NOT "You can survive Tokyo under RM 1000" or "Visit Japan for budget only RM300". We do not restrict our budget at all. The cost is not really cheap but we tried our best to minimize the budget. 
So, here you go....
Flight ticket One fine day, my housemate said she wants to go somewhere cold to cel…

You go girl!

hai there!
it has been so long I did not post anything. I did wrote something but I did not post it. too many things happened. I'm getting older. not only me, you also right?
2016 gonna leave us in few months time. my boss favorite question is, "what  have you achieved this year, Izzati?" apparently, I'm still cracking my head for an answer at least to his question this year.
honestly, I never imagine that I'm gonna be here today. never imagine myself in Sabah for FOUR years. freaking FOUR years! I survived staying 1013 miles away from my parents. despite you know I flew back almost once a month. up to a point people are wondering if I got boyfriend back in Semenanjung. its more than a boyfriend. its my parents! its another long story. need to dedicate one whole post to summarize my 4 years in Sabah.
you know what,  things happen unexpectedly. once I had a very bad heartbroken. I put too much hope in someone. it took me so long till I can completely move on. Libra is very loy…

pesan abah

abah selalu pesan pada kami adik-beradik, dalam hidup ini kita tak akan dapat semua benda ada benda kita kena korbankan untuk dapat yang lain
betul abah. menginjak umur hampir 30 (oh, exaggerate saja), macam-macam ragam manusia boleh nampak. duduk jauh 1013 batu daripada keluarga, siapa sangka hampir 4 tahun dah dekat sini. tengok orang pergi jalan, terus jadi macam budak kecik mengadu dekat abah. dan abah as usual, trying hard to calm me down. "ada benda yang orang tu tak buat, tapi angah buat. sebab tu dia boleh pergi jalan tapi angah tak" too bad future husband. abah already put a higher level of my expectations to men in my heart.
dengan jujur, I spend most of my salary for flight tickets. kan dulu pernah saya coretkan, kalau balik setiap bulan boleh buat mak abah happy, saya akan buat.  bahkan kalau setiap minggu pun mungkin saya sanggup. syurga saya masih lagi di bawah tapak kaki mak. balancing life between work and family is important. I'm learning a lot of things here. to be ind…