Sunday, September 21, 2008

OPKIM III

habis pasal Haikal.
bercakap mengenai pentadbiran asrama anak yatim.
dipimpin oleh beberapa orang ustaz yang dipanggil abah oleh mereka.
pengetuanya seorang yang kurang upaya.
bergantung kepada sebuah kenderaan ibarat motor yang telah diubah suai untuk memudahkan beliau bergerak.
walau apa pun satu penghargaan patut diberi kepada ustaz tersebut atas kejayaan beliau memimpin asrama tersebut.
menurut sejarah asrama tersebut dibina pada tahun 1985 sehingga sekarang.

ada mulut menyampaikan berlakunya k***p*i dalam pentadbiran sehingga menyebabkan nasib anak-anak itu kurang terbela.
sejauh mana kebenarannya tak lah diketahui.
hanya mereka dan keluarga mereka sahaja yg tahu.

buka puasa yang istimewa bagi mereka mungkin.
berlaukkan kari ikan,ayam goreng,udang goreng,sayur pecal.
tapi entah kenapa majoriti mereka tak makan ikan.
tak tahulah memilih ikan atau tak biasa.
hai,adik-adik ini banyak juga kerenahnya.
para fasi yang seronok menjamu selera nampaknya.
laparlah katakan!

azan dialun sekali lagi menandakan harus ke surau bersolat.
arghh,ambil wudhu' kat tempat gelap lagi.
tadi siang boleh la tahan.
sekarang malam.gelap.
ada katak.

tiba-tiba terlintas dikepala.
kalau keadaan sunyi sepi macam ini bagaimana anak-anak dara dikampung yang berpelesaran di malam hari terdedah kepada ancaman untuk diganggu.
gangguan makhlus halus & kasar.
terlalu sunyi.sepi.

walaupun diri sendiri dibesarkan di kampung.
tak pernah merasa hidup dibandar sehingga tamat sekolah.
tetapi rasanya berbeza sungguh dengan mereka.
tak pula dulu merasa memegang telefon bimbit.
ya,mereka ada handphone.
kalau tak salah v3i.

agak menyedihkan anak-anak itu masih tak berdisiplin untuk bersolat.
tak ada yang menyuruh mereka bersolat.
jadinya,mereka main-main.
kejar-kejaran di dalam surau.
nasib baik tak lama mungkin ada yang telah menegur.


masa dah time.tidur harus diutamakan.
later~~

m310254
0051

2 comments:

berus jamban said...

"masa dah time"

hahahaha
lama giler tak dengar ayat tu weyh......

since 2003....giler r hahahaha

kelakar2....

izzati said...

mak aih..

xkn dh 5 thn ko x dgr kot..

hahaha..

 
template by suckmylolly.com