Skip to main content

Pandemic Logistic Learning Exercise (P2LX) Part II

28 november 2008
bangun pagi bertemankan air sejuk di tandas yang sehingga ke tulang boleh terasa sejuknya.sudah lupa sarapan apa pagi ini tapi sudah pasti ada roti dengan sapuan yang tidak pasti apakah perisanya.hari kedua tapi lakonan masih tetap sama.cuma bezanya kali ini kami lebih bersedia.

kami rancang lakonan agar lebih berkesan.setelah menunggu dengan sabar mereka yang berpakaian astronaut itu tiba ke kawasan IDP tetapi mereka tidak mahu masuk bertemu kami.semua jalan cerita yang dirancang terus bertukar dan kami bertindak agresif kali ini.hari ini lebih baik dari semalam.

petangnya kami ada taklimat logistik dari en.mahmood.sungguh menarik dan cerita sampingannya sangat menyentuh hati.tak pernah terlintas yang aku akan belajar cara-cara menggunakan walkie talkie.terima kasih en.mahmood kerana memberi pengetahuan yang sungguh berguna itu.hari ini tidak perlu pasang khemah.

malam main lagi permainan paddle pop untuk tentukan kedudukan kem untuk hari ahad.dengan bantuan cik fero kumpulan kami berjaya merebut kem B yang berhampiran.malam ini lepak di kafetaria.makan roti canai 70 sen.sekali lagi malam yang sejuk.

29 november 2008
hari ini kami akan menerima lebih ramai rakan dari CUCMS dan UM.tapi mereka sampai waktu petang dan hanya akan menyertai kami untuk aktiviti esok hari.hari ini kami bertukar ke khemah rawatan.jika sebelum ini kami berada di khemah pelarian,hari ini kami tukar babak lakonan kami.

aku jadi sungguh bertuah menjadi pesakit yang perlu batuk yang sungguh teruk sehingga ingin terkeluar anak tekak.mulanya aku batuk biasa sahaja tetapi tanpa disedari betul-betul menjadi sehingga mengalir air mata.hari ini ada kamera video yang merakamkan lakonan kami.tak tahulah apa rupa kami ketika dirakam itu.

lakonan kami mendapat pujian.seronok sungguh rasanya.setelah 3 hari kami akhirnya berjaya menjadi pelakon tidak bertauliah.hari ini harus pasang khemah untuk esok.lagi 3 khemah dan kami lagi sekali lebih efisyen dalam proses mengangkut agar semua pihak tidak mengalami kesakitan lagi.

malangnya berlaku kesilapan ketika mengambil bahagian khemah.maka kami akhirnya pasang khemah dalam hujan.memang basah tapi semua orang buat kerja dengan pantas.dan lebih menyeronokkan kami akan membuat amali disaster program.terima kasih prof.ikram lagi sekali.nanti sahaja aku ceritakan lebih lanjut.sungguh menarik.

30 november 2008
hari terkahir kami disini.setelah 5 hari bertahan di kem khidmat negara ini akhirnya kami akan pulang.gembira dan sedih semua ada.hari ini kami buat aktiviti biasa sahaja.tidak ada yang istimewa kerana sudah terlalu ramai peserta.kami buat proses de-briefing.kami tangkap gambar.

dan tepat jam 1100 kami ke tapak kem masing-masing.Ya Allah panas sungguh hari ini!sepanjang 5 hari kami di sini memang tak pernah ketemu lagi dengan cuaca sepanas ini.akhirnya jam 1445 lakonan kami tamat.kami berjaya mengemas dengan pantas dan kembali ke dorm untuk melihat kulit yang telah terbakar.ketara sungguh perbezaannya.

setelah mengemas akhirnya kami bertolak pulang jam 1715.tanpa memikirkan makan malam yang agak menyelerakan kami terus ingin pulang agar boleh sampai lebih awal dan ada masa lebih untuk kemas barang ke Indonesia.sudah pasti ke Indonesia dengan kulit yang telah bertukar warna.

pulang ke shah alam.pergi makan di pak li kopitiam lagi dengan mereka semua.balik ke kristal dan berehat sambil berbual dengan teman lain.keluar dengan hajat ingin mencari pengurup wang tapi gagal.balik semula dan kemas barang ke Indonesia.akhirnya,aku tidur dalam bas sahaja hari ini.



owh panjangnya.kalau tak nak baca abaikan.
later~~



fajarharapan
0033

Comments

Popular posts from this blog

Winter in Tokyo

Assalamualaikum. Hai there, it has been so long I did not write here. Probably will try to write more frequent this year. (konon azam tahun baru)
We just came back from Tokyo. Not really that baru. 10 days ago and we think that I should write about this trip. In case anyone out there need references on how we survived our trip for nine days.
But, let me tell you something. 1. I am going to write in bahasa rojak (if you feel annoyed reading it please do not read from the start). Well, I saw some netizens commented on FB post bout how someone tulis post pasal "OPAH" using bahasa rojak which I think it is just another desperate attention seekers tactic.
2. This is NOT "You can survive Tokyo under RM 1000" or "Visit Japan for budget only RM300". We do not restrict our budget at all. The cost is not really cheap but we tried our best to minimize the budget. 
So, here you go....
Flight ticket One fine day, my housemate said she wants to go somewhere cold to cel…

You go girl!

hai there!
it has been so long I did not post anything. I did wrote something but I did not post it. too many things happened. I'm getting older. not only me, you also right?
2016 gonna leave us in few months time. my boss favorite question is, "what  have you achieved this year, Izzati?" apparently, I'm still cracking my head for an answer at least to his question this year.
honestly, I never imagine that I'm gonna be here today. never imagine myself in Sabah for FOUR years. freaking FOUR years! I survived staying 1013 miles away from my parents. despite you know I flew back almost once a month. up to a point people are wondering if I got boyfriend back in Semenanjung. its more than a boyfriend. its my parents! its another long story. need to dedicate one whole post to summarize my 4 years in Sabah.
you know what,  things happen unexpectedly. once I had a very bad heartbroken. I put too much hope in someone. it took me so long till I can completely move on. Libra is very loy…

pesan abah

abah selalu pesan pada kami adik-beradik, dalam hidup ini kita tak akan dapat semua benda ada benda kita kena korbankan untuk dapat yang lain
betul abah. menginjak umur hampir 30 (oh, exaggerate saja), macam-macam ragam manusia boleh nampak. duduk jauh 1013 batu daripada keluarga, siapa sangka hampir 4 tahun dah dekat sini. tengok orang pergi jalan, terus jadi macam budak kecik mengadu dekat abah. dan abah as usual, trying hard to calm me down. "ada benda yang orang tu tak buat, tapi angah buat. sebab tu dia boleh pergi jalan tapi angah tak" too bad future husband. abah already put a higher level of my expectations to men in my heart.
dengan jujur, I spend most of my salary for flight tickets. kan dulu pernah saya coretkan, kalau balik setiap bulan boleh buat mak abah happy, saya akan buat.  bahkan kalau setiap minggu pun mungkin saya sanggup. syurga saya masih lagi di bawah tapak kaki mak. balancing life between work and family is important. I'm learning a lot of things here. to be ind…