Thursday, December 11, 2008

Pandemic Logistic Learning Exercise (P2LX) Part II

28 november 2008
bangun pagi bertemankan air sejuk di tandas yang sehingga ke tulang boleh terasa sejuknya.sudah lupa sarapan apa pagi ini tapi sudah pasti ada roti dengan sapuan yang tidak pasti apakah perisanya.hari kedua tapi lakonan masih tetap sama.cuma bezanya kali ini kami lebih bersedia.

kami rancang lakonan agar lebih berkesan.setelah menunggu dengan sabar mereka yang berpakaian astronaut itu tiba ke kawasan IDP tetapi mereka tidak mahu masuk bertemu kami.semua jalan cerita yang dirancang terus bertukar dan kami bertindak agresif kali ini.hari ini lebih baik dari semalam.

petangnya kami ada taklimat logistik dari en.mahmood.sungguh menarik dan cerita sampingannya sangat menyentuh hati.tak pernah terlintas yang aku akan belajar cara-cara menggunakan walkie talkie.terima kasih en.mahmood kerana memberi pengetahuan yang sungguh berguna itu.hari ini tidak perlu pasang khemah.

malam main lagi permainan paddle pop untuk tentukan kedudukan kem untuk hari ahad.dengan bantuan cik fero kumpulan kami berjaya merebut kem B yang berhampiran.malam ini lepak di kafetaria.makan roti canai 70 sen.sekali lagi malam yang sejuk.

29 november 2008
hari ini kami akan menerima lebih ramai rakan dari CUCMS dan UM.tapi mereka sampai waktu petang dan hanya akan menyertai kami untuk aktiviti esok hari.hari ini kami bertukar ke khemah rawatan.jika sebelum ini kami berada di khemah pelarian,hari ini kami tukar babak lakonan kami.

aku jadi sungguh bertuah menjadi pesakit yang perlu batuk yang sungguh teruk sehingga ingin terkeluar anak tekak.mulanya aku batuk biasa sahaja tetapi tanpa disedari betul-betul menjadi sehingga mengalir air mata.hari ini ada kamera video yang merakamkan lakonan kami.tak tahulah apa rupa kami ketika dirakam itu.

lakonan kami mendapat pujian.seronok sungguh rasanya.setelah 3 hari kami akhirnya berjaya menjadi pelakon tidak bertauliah.hari ini harus pasang khemah untuk esok.lagi 3 khemah dan kami lagi sekali lebih efisyen dalam proses mengangkut agar semua pihak tidak mengalami kesakitan lagi.

malangnya berlaku kesilapan ketika mengambil bahagian khemah.maka kami akhirnya pasang khemah dalam hujan.memang basah tapi semua orang buat kerja dengan pantas.dan lebih menyeronokkan kami akan membuat amali disaster program.terima kasih prof.ikram lagi sekali.nanti sahaja aku ceritakan lebih lanjut.sungguh menarik.

30 november 2008
hari terkahir kami disini.setelah 5 hari bertahan di kem khidmat negara ini akhirnya kami akan pulang.gembira dan sedih semua ada.hari ini kami buat aktiviti biasa sahaja.tidak ada yang istimewa kerana sudah terlalu ramai peserta.kami buat proses de-briefing.kami tangkap gambar.

dan tepat jam 1100 kami ke tapak kem masing-masing.Ya Allah panas sungguh hari ini!sepanjang 5 hari kami di sini memang tak pernah ketemu lagi dengan cuaca sepanas ini.akhirnya jam 1445 lakonan kami tamat.kami berjaya mengemas dengan pantas dan kembali ke dorm untuk melihat kulit yang telah terbakar.ketara sungguh perbezaannya.

setelah mengemas akhirnya kami bertolak pulang jam 1715.tanpa memikirkan makan malam yang agak menyelerakan kami terus ingin pulang agar boleh sampai lebih awal dan ada masa lebih untuk kemas barang ke Indonesia.sudah pasti ke Indonesia dengan kulit yang telah bertukar warna.

pulang ke shah alam.pergi makan di pak li kopitiam lagi dengan mereka semua.balik ke kristal dan berehat sambil berbual dengan teman lain.keluar dengan hajat ingin mencari pengurup wang tapi gagal.balik semula dan kemas barang ke Indonesia.akhirnya,aku tidur dalam bas sahaja hari ini.



owh panjangnya.kalau tak nak baca abaikan.
later~~



fajarharapan
0033

0 comments:

 
template by suckmylolly.com