Skip to main content

peperiksaan


kali ini mahu menulis dalam bahasa melayu.sudah lama rasanya menulis dalam bahasa inggeris.alhamdulillah tiga kertas peperiksaan sudah berjaya dihadapi dan tinggal lagi tiga.susahnya soalan itu jangan dipersoalkan kerana kata abah, "kalau angah kata susah,orang lain susah tak?".yang lepas tetap lepas.kalau menangis air mata darah sekalipun tidak boleh mengubah apa-apa.seharusnya redha dan tawakal dengan apa yang telah diusahakan.

malang nasib kami.seharusnya kami bergembira hari ini.pelbagai benda telah kami rencanakan tetapi kerana perbuatan dan kata-kata kami semalam semuanya berubah.kawan-kawan,seharusnya kamu semua tidak bertindak melulu.bertanya dahulu kepada kami kebenaran komen-komen di facebook itu.semua orang tertekan kerana susahnya peperiksaan yang sudah lepas itu tetapi jika satu kebetulan terjadi apakah itu boleh kamu jadikan bahan untuk terus menyalahkan dia?sangat tidak betul.kamu semua terlalu melulu.apa perasaan sahabat saya yabg lain itu?apa perasaan saya juga?kalau kamu buat sesuatu yang tidak sepatutnya,saya juga boleh buat begitu.pertahankan sesuatu yang benar itu tidak ada ruginya.

kalau kamu semua mahu bukti kami tunjukkan.tolonglah berhenti menghukum sesuatu yang tidak pasti.fikirlah secara matang.kami yang baru menginjak 20 tahun boleh berfikir kenapa tidak kamu abang-abang yang bertahun lebih tua?kasihan pada rakan saya yang diragui kejujurannya.tidakkah kerana komen gurauan kami di facebook membuatkan semua pihak melatah?kamu semua meragui kejujuran kami selama ini.bukan semalam kita sekelas.sudah 3 tahun kita kenal.kamu ingat kami sanggup mengkhianati rakan sendiri?kmau semua fikirkanlah.saya sayangkan kawan-kawan saya.walau apa pun kamu tetap kawan-kawan saya.tidak ada guna kita bergaduh seperti kanak-kanak.apa yang berlaku tadi saya umpamakan seperti anak sekolah tingkatan 4 yang berebut kekasih hati.mahu bertemu di tepi padang selepas sekolah dan lihat siapa juara.tapi kali ni mahasiswa universiti mahu bertemu selepas peperiksaan di tempat letak kereta kerana tidak puas hati mengenai peperiksaan.kami sedih dan kecewa kerana sebilangan rakan berfikiran sebegitu.semoga kamu semua sedar apa yang berlaku tadi.dan buangkan ego itu minta maaf.

semoga peristiwa hari ini menjadi pengajaran untuk kita semua.hentikan perbuatan itu.seeloknya minta penjelasan dari mereka.ini bukan cara bijak pandai menyelesaikan masalah.kenapalah kamu semua jadi begini?sekarang kami tahu siapa kawan siapa lawan.siapa yang berada di sisi mencari kebenaran dan siapa yang busuk mengikut telunjuk kepalsuan.bertanyalah.bertanyalah.susah sangat mahu bertanya?sebenanrnya kegeramana saya sudah memuncak.saya diperli di facebook semalam.saya biarkan.kemudian sahabat saya dipersalahkan.lagi apa akan berlaku.jika kamu apa-apa kan sahabat saya siap lah kamu.

semalaman saya tidak tidur dan sekarang saya sudah mengantuk.saya berdoa agar kawan-kawan saya sedar salah mereka dan datang mencari kebenaran.selamat mencari.

Comments

Popular posts from this blog

Winter in Tokyo

Assalamualaikum. Hai there, it has been so long I did not write here. Probably will try to write more frequent this year. (konon azam tahun baru)
We just came back from Tokyo. Not really that baru. 10 days ago and we think that I should write about this trip. In case anyone out there need references on how we survived our trip for nine days.
But, let me tell you something. 1. I am going to write in bahasa rojak (if you feel annoyed reading it please do not read from the start). Well, I saw some netizens commented on FB post bout how someone tulis post pasal "OPAH" using bahasa rojak which I think it is just another desperate attention seekers tactic.
2. This is NOT "You can survive Tokyo under RM 1000" or "Visit Japan for budget only RM300". We do not restrict our budget at all. The cost is not really cheap but we tried our best to minimize the budget. 
So, here you go....
Flight ticket One fine day, my housemate said she wants to go somewhere cold to cel…

You go girl!

hai there!
it has been so long I did not post anything. I did wrote something but I did not post it. too many things happened. I'm getting older. not only me, you also right?
2016 gonna leave us in few months time. my boss favorite question is, "what  have you achieved this year, Izzati?" apparently, I'm still cracking my head for an answer at least to his question this year.
honestly, I never imagine that I'm gonna be here today. never imagine myself in Sabah for FOUR years. freaking FOUR years! I survived staying 1013 miles away from my parents. despite you know I flew back almost once a month. up to a point people are wondering if I got boyfriend back in Semenanjung. its more than a boyfriend. its my parents! its another long story. need to dedicate one whole post to summarize my 4 years in Sabah.
you know what,  things happen unexpectedly. once I had a very bad heartbroken. I put too much hope in someone. it took me so long till I can completely move on. Libra is very loy…

pesan abah

abah selalu pesan pada kami adik-beradik, dalam hidup ini kita tak akan dapat semua benda ada benda kita kena korbankan untuk dapat yang lain
betul abah. menginjak umur hampir 30 (oh, exaggerate saja), macam-macam ragam manusia boleh nampak. duduk jauh 1013 batu daripada keluarga, siapa sangka hampir 4 tahun dah dekat sini. tengok orang pergi jalan, terus jadi macam budak kecik mengadu dekat abah. dan abah as usual, trying hard to calm me down. "ada benda yang orang tu tak buat, tapi angah buat. sebab tu dia boleh pergi jalan tapi angah tak" too bad future husband. abah already put a higher level of my expectations to men in my heart.
dengan jujur, I spend most of my salary for flight tickets. kan dulu pernah saya coretkan, kalau balik setiap bulan boleh buat mak abah happy, saya akan buat.  bahkan kalau setiap minggu pun mungkin saya sanggup. syurga saya masih lagi di bawah tapak kaki mak. balancing life between work and family is important. I'm learning a lot of things here. to be ind…